Støtten skal være tilgængelig og tilstrækkelig - unges fortællinger

Det gør bare så meget, at man i hvert fald har muligheden for at ringe, hvis det er akut, og man har brug for det. For ens liv stopper ikke efter kl. 16.00.

Ung erfaringsekspert, 22 år

“Det er så vigtigt, at jeg bliver set som et menneske og ikke bare som et tal i systemet. Reglerne må gerne kunne bøjes lidt. Hvis jeg har et problem kl. 20 om aftenen, så har jeg det ikke kl. 8 næste morgen. Så vil jeg gerne kunne ringe.

Nogle har det okay med det, og andre ikke. Det er fair nok – men det gør bare så meget, at man i hvert fald har muligheden for at ringe, hvis det er akut, og man har brug for det. For ens liv stopper ikke efter kl. 16.00. Det er jo mest om aftenen, at der sker noget, og man har brug for hjælp.”

Ung erfaringsekspert, 25 år

“De tog os ind i hver vores rum, hvor der sad en sagsbehandler og en vagt. De var virkelig ikke venskabelige over for os. Jeg forklarede vores situation, og sagsbehandleren kiggede mig dybt i øjnene og spurgte, om jeg var kriminel eller junkie. Jeg svarede nej, og så sagde hun, at kommunen ikke kunne hjælpe mig. Jeg var for ressourcestærk, fordi jeg havde et job og kunne tjene mine egne penge.

Jeg udvandrede fra jobcenteret og endte med at leve i min Eastpak-taske rundtomkring.”

Ung erfaringsekspert, 26 år

“Man ved hurtigt, om den, der skal hjælpe, er en person, man snakker godt med”

“Der går ikke ret lang tid, før man kan mærke, om det er en person, man snakker godt med. Jeg har prøvet dem, hvor man misforstår hinanden. Man bliver så indebrændt hurtigt og bliver bare så frustreret, fordi man virkelig prøver. Jeg har også haft nogle stykker, som var rigtig kede af at slippe mig. Jeg skulle skifte, fordi jeg skiftede fra kontanthjælp til ressourceforløb, og så måtte jeg ikke beholde kontaktpersonen mere, til trods for det gode samarbejde.

Lige nu der har jeg en bostøtte, som er rigtig dygtig, sød og åben. Jeg ved ikke, hvorfor vi lige klikker. Aldersmæssigt så ligger vi et stykke fra hinanden. Der er bare nogle mennesker, man kan bedre med end andre. Jeg synes, det er svært at sætte en finger på, hvad det kan være. Men hende, jeg har nu, sagde med det samme, da jeg var inde til møde med hende, at ‘hvis du nogensinde får brug for, at vi skal gå en tur, eller jeg kan komme hjem til dig i stedet for at snakke herinde i det her mødelokale’. Så hun skaber de bedste rammer for mig. Og så er hun også vildt opmærksom på, at der skal være et godt samarbejde med min sagsbehandler. Så jeg føler, at jeg er dækket godt ind.

Jeg har også tidligere haft kontaktpersoner, der ikke var særlig gode til at samarbejde, og der var der nogle informationer, som fløj over hovedet på dem, og det gjorde, at jeg mistede min tillid til dem.”

Ung erfaringsekspert, 28 år

Flere fortællinger fra unge

16 unge erfaringseksperter har gennem en dialog- og involveringsproces delt erfaringer og sammen peget på barrierer og potentialer for at stoppe hjemløshed. De unge har drøftet og perspektiveret temaer og erfaringer sammen med fagfolk og forskere

Hent publikationen “STOP HJEMLØSHED – Unges erfaringer”